اخذ کد اقتصادی

  • دریافت سریع کد اقتصادی
  • دریافت کد اقتصادی برای کارتخوان
  • دریافت کد اقتصادی با شناسه ملی
  • پیگیری کد اقتصادی
  • دریافت کد اقتصادی شرکت از طریق اینترنی
  • مراحل دریافت کد اقتصادی شرکت تازه تاسیس
  • دریافت کد اقتصادی با سند مسکونی
  • دریافت کد اقتصادی بدون اجاره نامه 

دریافت کد اقتصادی

اگر بخواهیم یک مثال ساده را برای شما عنوان کنیم، می­توانیم کد اقتصادی را به کد ملی تشبیه کنیم. این کد یک عدد 12 یا 16 رقمی است که کاملا اختصاصی بوده و برای شناسایی یک واحد اقتصادی مورد استفاده قرار می­گیرد. صاحبان کسب و کار ملزم به دریافت این کد هستند. در واقع برای نظارت بر امور شرکت­ها، برآورد مالیات و پیگیری فرایند پرداخت، خود دولت اقدام به اجرای این سیستم جامع و کاربردی نمود.

شاید به دنبال اخذ شماره اقتصادی هستید و یا دغدغه پیگیری روند ثبت نام را دارید. این امکان هم وجود دارد که در راستای همکاری با شرکت­های دیگر، به دنبال یک معرفی نامه امن و مطمئن باشید تا قانونی بودن فعالیت شرکت مورد نظر شما را تائید کند. آن چه که لازم است، دسترسی به اطلاعات درج شده در سامانه مرکزی است. برای ثبت نام و پیگیری شماره اقتصادی نیز شما را راهنمایی خواهیم کرد.

بر اساس کد ارائه شده نوع کسب و کار و صاحب آن مشخص می‌شود. کد هر واحد با واحد دیگر تفاوت دارد. این کد 12 رقمی قدیمی یا کد 16 رقمی جدید، از سوی سازمان امور مالیاتی اهدا خواهد شد. این سازمان زیرمجموعه وزارت امور اقتصاد و دارایی کل کشور است.

سازمان امور مالیاتی در سراسر کشور، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی فعال و صاحب کسب و کار را با شماره اقتصادی شناسایی می­کنند. هر شرکت یک کد مخصوص به خود را دارد. این شماره 12 رقمی تمامی فعالیت­های شرکت یا مجموعه را در سیستم مرکزی ثبت خواهد کرد. این کد برای پیگیری روال قانونی کسب و کارهای مختلف در نظر گرفته شده است.

کد اقتصادی چیست؟

اگر بخواهید کارت بازرگانی دریافت کنید و یک تجارت قانونی را مدیریت کنید، به دریافت این کد نیاز خواهید داشت. این کد در سیستم قابل پیگیری خواهد بود و با درج آن توسط کارشناسان سازمان مربوطه در پایگاه­ اطلاعاتی، تمامی فعالیت­های شما قابل مشاهده خواهد بود. شاید تصور کنید این کد صرفا برای صدور فاکتور رسمی یا تنظیم یک قرارداد قانونی کاربرد دارد. در ادامه برخی از مزایای بهره­مندی از این کد را عنوان خواهیم کرد.

  • ارائه اظهارنامه مالیاتی
  • اخذ گواهی ارزش‌افزوده
  • ارائه اظهارنامه ارزش‌ افزوده
  • شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌های دولتی
  • تنظیم انواع قراردادهای تجاری با اشخاص حقیقی یا حقوقی

چگونه کد اقتصادی بگیریم؟

پیش از هر اقدامی باید دفترچه مربوطه را از یک واحد خدماتی واقع در اداره دارایی دریافت کنید. سپس تمامی اطلاعات خواسته شده را در آن بنویسید. لطفا در پر کردن دفترچه دقت کنید و اطلاعات را صحیح وارد کنید. بعد از آن باید برای دریافت فرم­های اداری اقدام کنید. از کجا باید تهیه شود؟ می­توانید تمامی فرم­های مورد نیاز را از واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی دریافت کنید.

ارائه کپی مدارک شناسایی تمامی اعضا هیات مدیره الزامی است. کپی مدارک شناسایی باید با اصل مدرک هم­خوانی داشته باشد. به کپی اساسنامه نیز احتیاج خواهید داشت. مدارک دیگری که نیاز است شامل کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن است. در مرحله دوم به کپی پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس مجموعه احتیاج دارید. البته در صورتی که شرکت تازه تاسیس باشد و مدرک در دسترس نباشد، الزامی وجود ندارد.

برای دریافت کد اقتصادی به کپی اظهارنامه شرکت نیز احتیاج خواهید داشت. در صورتی که جزو شرکت­های غیر سهامی هستید، ارائه تقاضانامه جایگزین خواهد شد. همچنین به یک نسخه کپی شده از آگهی تاسیس شرکت احتیاج دارید. در صورت وجود تغییرات ثبتی باید در دو نسخه مجزا تهیه شود.

کپی سند مالکیت موقعیت فعلی شما یعنی اقامتگاه قانونی شرکت هم لازم است. در صورتی که در آگهی تاسیس شرکت اجاره­ای بودن ملک قید شده باشد، لازم است کپی اجاره نامه را تهیه فرمایید. سند ثبت شده در دبیر خانه را مورد بررسی قرار دهید. در سند شرکت دو حالت مشغول به کار و یا عدم شروع فعالیت ذکر شده است. لازم است از این سند هم کپی تهیه کنید. ارائه کپی لیست پرداخت مالیات و حق تمبر به اداره دارایی هم الزامی است.

دریافت سریع کد اقتصادی

مراحل ثبت نام و اخذ شماره اقتصادی به هیچ عنوان طولانی و پیچیده نخواهد بود. شما می­توانید با استفاده از یک سیستم کامپیوتری و اتصال به اینترنت این کار را انجام دهید. اول از همه به سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی http://tax.gov.ir ورود پیدا کنید. پس از این که وارد فضای سایت شدید، روی گزینه ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی کلیک کنید.

پنجره جدیدی برای شما باز خواهد شد. از منوی سمت راست گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید. در این مرحله روی گزینه سامانه پیش ثبت نام شماره اقتصادی کلیک کنید. در این بخش باید دقت بیشتری به خرج دهید. قرار است اطلاعات خواسته شده را در سامانه وارد کنید. بعد از آن که این مرحله را پشت سر گذاشتید، پیامی حاوی نام کاربری و رمز ورود توسط سامانه سازمان امور مالیاتی برای شما ارسال خواهد شد.

پس از دریافت پاکت، می بایست مجددا به سامانه سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید و با ورود به سامانه، اطلاعات خواسته شده را مطابق اسناد قانونی و ثبتی درج نمایید. در این مرحله در صورت عدم قطعی سیستم و یا ترافیک بالای سایت، شماره اقتصادی جدید را دریافت خواهید کرد.

پیگیری پیش ثبت نام کد اقتصادی

جهت پیگیری و اطلاع از وضعیت ثبت نام شماره اقتصادی خود، می­توانید به همان سایت معرفی شده مراجعه کنید. سپس از سامانه سازمان امور مالیاتی بخش پیگیری سریع وضعیت ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید. در این مرحله وارد کردن نام کاربری و رمز ورود به منزله وجود هویت شما در سامانه است. صفحه جدیدی برای شما باز می­شود که محتوای آن از آخرین وضعیت کد اقتصادی شما اطلاعاتی را به نمایش درمی­آورد.

در صورت اعلام نقص و عدم پذیرش نام کاربری، لازم است با شماره­های پشتیبانی در ساعات اداری تماس بگیرید و نسبت به رفع مشکل اقدام فرمایید. اگر می­خواهید کد جدید دریافت کنید، باید پرونده مالیاتی خود را در سازمان امور مالیاتی تکمیل کنید. لازم است شماره واحد مالیاتی، کد اقتصادی 12 یا 16 رقمی و کلاسه پرونده را در اختیار داشته باشید.

نحوه پیگیری کد اقتصادی

پیگیری شماره اقتصادی شرکت­ها طبق قانون محاسبه مالیات مستقیم و قانون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، به شرکت­های سهامی خاص و مسئولیت محدود مرتبط است. برای استعلام کد اقتصادی باید به سایت https://evat.ir/frmvalidationofregistration.aspx مراجعه فرمایید. آن چه نیاز دارید کد اقتصادی و  شناسه ملی است. لازم به ذکر است که خرید و فروش کد اقتصادی جرم محسوب می­شود.

در صورت وقوع چنین اتفاقای محکومیت­ و جریمه­های سنگینی برای مجرمان در نظر گرفته خواهد شد. خرید و فروش شماره اقتصادی و کارت بازرگانی، براساس قوانینی که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است و توسط رئیس دولت ابلاغ شده است، ممنوع بوده و پیگیرد قانونی خواهد داشت.

متاسفانه با وجود تمامی این قوانین سخت گیرانه کسانی هستند که در اوضاع دشوار اقتصاد ایران، به صورت غیر قانونی فعالیت می­کنند. از طرفی سامانه­های هوشمند بانکی و مالیاتی در تلاش­اند تا در بستر فضای دولت الکترونیک، مفسدین را شناسایی کنند و متخلفان را به دستگاه قضا معرفی کنند.

چه باید کرد که از شر مفسدین در امان ماند؟

جهت اطلاع و استعلام شماره اقتصادی یک شرکت، باید شماره ثبت و نام کامل شرکت مورد نظر را در اختیار داشته باشید. علاوه بر این باید بدانید که این شخصیت حقوقی، در کدام یک از گروه­های تعریف شده قرار گرفته است. آیا شرکت مورد نظر شما مسئولیت محدود است؟ آیا جزو سهامی خاص محسوب می­شود؟ آیا در زیر شاخه سهامی عام قرار گرفته است؟ آیا موسسه یا شخصیت حقوقی دیگری هم وجود دارد؟

برای پیگیری این موضوع و اطلاع از قانونی بودن فعالیت شرکت مورد نظر خود، باید به سامانه ثبت شرکت­ها نزد قوه قضاییه مراجعه فرمایید. در این سامانه این امکان وجود دارد که اطلاعات شرکت را بررسی کنید و در نهایت به شماره ثبت شرکت دسترسی پیدا کنید. برای انجام این کار به سایت روزنامه مراجعه کنید و سپس نام شرکت را جست و جو کنید.

پس از این که شماره ثبت شرکت مورد نظر خود را پیدا کردید، به سایت شناسه ملی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید. در مرحله بعدی بر اساس فرمی که در اختیارتان قرار می­گیرد، فیلدهای مربوطه را با اطلاعات صحیح پر کنید و در پایان صفحه شماره ثبت را نیز وارد فرمایید. به یاد داشته باشید که نوع شخصیت حقیقی هم باید مشخص شود.

نام شرکت مورد نظر خود را بر اساس اطلاعاتی که در سایت روزنامه رسمی بدست آوردید، به صورت صحیح و کامل وارد کنید. جهت استعلام کد اقتصادی یا شناسه ملی شخص حقوقی، لازم است شماره ثبت، نام شخصیت، نوع شخصیت، سازمان ثبت کننده هم تعیین شود.

در این مرحله بر روی گزینه جستجو کلیک کنید تا براساس اطلاعاتی که ارائه کردید، وضعیت شرکت مورد نظر بررسی شود. در پایان جهت بررسی اعتبار ثبت نام تایید شده مشمولان مالیاتی کشور توسط ادارات مرکزی، به سایت سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده مراجعه فرمایید.

نمونه کد اقتصادی

در حال حاضر شماره اقتصادی به دو نوع قدیم و جدید تقسیم می­شود. کد قدیم همان شماره 12 رقمی است و کدی که با استفاده از خدمات الکترونیک در حوزه مالیاتی و ارائه اظهارنامه اینترنتی توسط سازمان امور مالیاتی ایجاد شده 16 رقمی است.

جمع بندی

دولت به واسطه شماره اقتصادی می‌تواند بر میزان مالیات نظارت مستقیم داشته باشد. اگر بخواهید کارت بازرگانی دریافت کنید و یا یک تجارت قانونی را مدیریت کنید، به دریافت این کد نیاز خواهید داشت. جهت اطلاع و استعلام شماره اقتصادی یک شرکت، باید شماره ثبت و نام کامل شرکت مورد نظر را در اختیار داشته باشید. در صورتی قصد اخذ این کد 12 رقمی دارید، مطالعه این مقاله شما را راهنمایی خواهد کرد.

حتی به صورت جامع مراحل ثبت نام و استعلام شماره اقتصادی را برای شما عنوان کردیم. هر آن چه که نیاز بود در این باره بدانید، در این مطلب جمع آوری شد. همچنین می­توانید برای یافتن پاسخ سوالات دیگری که دارید، با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

  • دریافت سریع کد اقتصادی
  • دریافت کد اقتصادی برای کارتخوان
  • دریافت کد اقتصادی با شناسه ملی
  • پیگیری کد اقتصادی
  • دریافت کد اقتصادی شرکت از طریق اینترنی
  • مراحل دریافت کد اقتصادی شرکت تازه تاسیس
  • دریافت کد اقتصادی با سند مسکونی
  • دریافت کد اقتصادی بدون اجاره نامه 
android-chrome-512x512

هم اکنون با ما تماس بگیرید

و از مشاوره رایگان ثبت ثبت جهت خدمات ثبتی و حقوقی خود بهره مند شوید…

تماس می گیرم